Recenze
„Oceán
byl vždy kolébkou nových zrození. Od doby, kdy se člověk vynořil z
temných hlubin, dívali jsme se na vodu jako na šanci nového začátku.
Poseidon byl bůh moří. Vytvořil tento zázrak v rozlehlém oceánu, v
paláci z korálů a mušlí…“
Takto nějak zní úvodní proslov kapitána lodi Poseidon. Lodi, o níž
pojednává nový americký katastroficko-dobrodružný snímek. Napsal jej
scenárista a producent Mark Protosevich. Jeho jediným dílem byl
thriller s Jennifer Lopez Cela. Docela málo, že. Režisér už je o něco
známější – Wolfganga Petersena známe lépe (Nekonečný příběh, Dokonalá
bouře, Trója ad.).

Ovšem
i tady je jistý problém: originalita a nápady tohoto režiséra se podle
mě bohužel zasekly někde po roce 1984, kdy následovalo pár spíše
neúspěšných pokusů o zvrácení této skutečnosti. O tom, zda se to
povedlo (nebo spíše nepovedlo) tentokrát, se můžeme přesvědčit u
„nového“ filmu Poseidon.
Herecké obsazení – s výjimkou Kurta Russela - taktéž nepovažuji za
nejšťastnější, ačkoli – jak jsme se mnohokrát přesvědčili, méně úspěšní
nebo nepříliš známí herci také dokážou překvapit. Každopádně film není
o hercích, ale především o režii a filmu jako takovém, proto to vezmeme
pěkně po pořádku.

Děj
se odehrává na lodi jménem Poseidon. Ano, Poseidon je loď – kdo čeká
vyobrazení vládce oceánů s charakteristickým trojzubcem, bude
pravděpodobně zklamán. Pár scének nás seznámí s hlavními postavami,
které nás budou provázet po celý zbytek filmu. Dylan Johns (Josh Lucas)
coby profesionální hráč, Jennifer (Emmy Rossum), která je i přes nevoli
svého bohatého otce Roberta Ramseyho (Kurt Russell) tajně zasnoubena s
chudým Christianem (Mike Vogel). Osmiletý kluk Conor (Jimmy Bennett) a
jeho matka Maggie (Jacinda Barrett) a

v
neposlední řadě také náhodná černá pasažérka lodi (Mia Maestro) a jeden
osamělý muž (Richard Dreyfuss). Celá úvodní sekvence jakožto seznámení
s postavami trvá kolem pěti minut, proto je docela obtížné napsat něco
více, aniž bych si tady složitě vymýšlel.
Z ničeho nic si hlavní důstojník lodi na můstku uvědomí, že něco slyší…
je to moře, nebo narůstající zábava na lodi u příležitosti oslav nového
roku? Ano, je to moře, přesněji řečeno obrovská vlna, které se již není
možné jakkoli vyhnout. Zde nám hlavní myšlenka filmu dosahuje svého
maxima a musím podotknout, že kdyby se z oceánu vynořila postava
Poseidona a zabodla do plavidla svůj trojzubec, celá scéna

by
byla výrazně věrohodnější. Ona věrohodnost filmu skutečně nedosahuje
ani minimálních hodnot. Po nárazu do vlny se celá loď přetočí dnem
vzhůru - a máme po oslavě. Naprostou náhodou (nebo to náhoda nebyla?)
hlavní postavy přežijí a začíná boj o život. Loď kupodivu není stavěná
pro plavbu dnem vzhůru, a proto se voda postupně dostává do plavidla a
šance na přežití se snižují a snižují. Pod vedením Dylana vyráží výše
uvedená skupinka odvážlivců za svobodou.
Nyní následuje poměrně velké množství traumatizujících scén, které mají
zamaskovat ostatní nedostatky. Jednou z hlavních nevýhod filmu je fakt,
že divák po chvíli přestane vnímat děj jako takový a začne přemýšlet,
zda zrovna tuto scénu viděl ve filmu Titanic - nebo zdali se řadí do
druhé skupiny scén, kterou

James
Cameron ze svého scénáře pro svoji naprostou nepoužitelnost a
nevěrohodnost nakonec raději vyškrtl. Pokud bychom se snažili najít
útěchu alespoň v prostředí lodi, ani tady se nemůžeme 2x radovat –
prostory se zdají být velmi jednoduché. Všimněme si další zajímavosti –
ačkoli je loď prezentována jako největší na světě, její vybavení bych
už za nejkvalitnější nepovažoval. A sám o sobě fakt, že se nám skupinka
přeživších dostala ven poměrně jednoduše a rychle, mě o kvalitách
takové lodi nepřesvědčil. V celé lodi nebyly jediné zamčené dveře. Vše
jde otevřít silou jedné ruky dospělého muže. Pokud chceme ven,
jednoduše otočíme loď dnem

vzhůru
a proběhneme motorem. Posledním úkolem bude skočit a trefit se do
předem připraveného záchranného člunu. To je vše, mise splněna.
Na celém snímku se mi i přes velké úsilí nepodařilo najít jedinou věc,
pro kterou by mělo smysl film vidět. Po zhlédnutí filmu dochází k
maximalizaci negativních pocitů a nakonec nebudete ani vědět, co k
filmu vlastně říct. Toto budiž podkladem pro závěrečné hodnocení a
nezbývá než konstatovat, že maximální čas, který je rozumné této
blamáži věnovat, končí dočtením této recenze.